۰ تا ۱۰۰ تبلیغات نصب اپلیکیشن، تشخیص نصب های تقلبی و اشتباهات رایج

با سلام و احترام خدمت کاربران تبلیغ‌درایو، اولین سیستم تبلیغات نتیجه محور در کشور. سینا نشاط، موسس و مدیرعامل شرکت های تبلیغ‌درایو و تبلیغگرام هستم. از اینکه در حال مطالعه این مقاله هستید بسیار خرسندم.

صاحبین اپلیکیشن های موبایل، با هدف «تبلیغات نصب اپلیکیشن» دسته مهمی از مشتریان تبلیغ‌درایو محسوب می شوند. از آنجا که ما همیشه به کیفیت، شفافیت و صداقت تکیه می کنیم؛ امروز تصمیم گرفتم تا نکات بسیار مهمی در روش های جذب نصب اپلیکیشن را برای شما شفاف سازی کنم.

به اعتقاد ما، تقلب های موجود در صنعت تبلیغات نصب اپلیکیشن ضربه های بسیار بزرگی به سرمایه گذاران و حتی اکوسیستم استارت‌آپی وارد نموده است، چرا که آمار و اطلاعات اشتباه به صاحبین اپلیکیشن منعکس می نماید و همین اطلاعات اشتباه در بسیاری از موارد منجر به تعطیل شدن آن کسب و کار خواهد شود.

تقلب در صنعت تبلیغات نصب اپلیکیشن تاکنون بسیاری از کسب و کارها را تعطیل و افراد بسیاری را از کار بیکار کرده است !

بسیاری از همکاران ما در صنعت «تبلیغات نصب اپلیکیشن» با توجه به اینکه مشتریان مایل به جذب کاربر با حداقل هزینه هستند و اطلاعات کافی در این زمینه ندارند، برای آنها با قیمت های کم تعداد نصب بالایی جذب می نمایند و این تعداد نصب صرفا یک عدد روی کافه بازار یا PlayStore می باشد.

به همین صورت صاحبین اپلیکیشن ها به افرادی که قیمت کمی بابت نصب اپلیکیشن دریافت می کنند اعتماد می کنند و پس از هزینه کردن چند ده میلیون تومان یا حتی چند صد میلیون تومان بابت نصب های غیرواقعی، تصور می کنند که اپلیکیشن آنها جذابیت لازم را نداشته است، اطلاعات اشتباه به آنها منعکس می شود و مجبور به تعطیلی کسب و کارشان می شوند.

قطعا تا به امروز، دوستان زیادی با انواع روش های تقلب در تبلیغات نصب اپلیکیشن این بازار آشنا شده اند، اما جهت شفاف سازی هر چه بیشتر، ما هم اطلاعات بیشتری را در این زمینه منتشر می نماییم.

مهمترین نکته ای که صاحب یک اپلیکیشن باید به آن توجه کند اندازه گیری است !

همه چیز را اندازه گیری کنید. هر چیزی که حتی امروز فکرش را هم نمی کنید که قرار است برای شما مهم باشد را اندازه گیری و ثبت کنید. از تیم برنامه نویس خود بخواهید که برای تمام دکمه های داخل اپلیکیشن رویداد (Event) تنظیم کند و تمامی این موارد در پایگاه داده شما ثبت شود.

در این صورت، به سادگی متوجه می شوید که کاربران جذب شده چقدر به فعالیت پرداخته اند و فعالیت های آنها نسبت به کاربران قدیمی شما چقدر متفاوت است.

شاید اطلاع داشته باشید، اما سرویس های مختلف داخلی و خارجی وجود دارند که این امر را برای شما ساده تر می کنند و تیم برنامه نویس شما می تواند با استفاده از این سرویس ها تمام رخدادهای درون اپلیکیشن را در این سرویس ها ثبت کند و شما به صورت لحظه ای از آمار های اپلیکیشن مطلع باشید. به زودی درباره این سرویس ها و مقایسه آنها مقاله ای منتشر خواهیم کرد. اما به صورت خلاصه این سرویس ها عبارتند از:

  • ادجاست (Adjust): یک سرویس بسیار قدرتمند با قابلیت های مناسب اما بسیار گران قیمت (ماهیانه حدود ۷۰ الی ۱۰۰ میلیون تومان هزینه دارد). ایران را تحریم کرده است و باید شرکت خارجی داشته باشید تا از آن استفاده کنید. ادجاست در شمارش نصب سختگیر است. برای شرکت هایی که کمپین های بزرگی دارند ادجاست صرفه جویی قابل توجهی می کند.
  • بچ (Batch): یک پلتفرم کامل و پر از قابلیت است. ایران را تحریم نکرده و نسخه رایگان آن هم کار راه انداز است. رای نسخه‌های بالاتر با دسترسی بیشتر، هزینه‌ای بالاتر از ۳ میلیون تومان به بالا آب میخورد. بچ در شمارش تعداد نصب دست و دلباز است و معمولا به نفع آژانس های تبلیغاتی است.
  • متریکس (Metrix): یک سرویس ایرانی است. کار را راه می اندازد و فقط قابلیت شمارش نصب و مراجع نصب را دارد. قیمت این سرویس از ماهیانه ۱۸۰ هزار تومان به بالاست. هر که بامش بیش برفش بیشتر. در صورتی که تعداد کاربران اپلیکیشن شما بیش از ۲۰ هزار نفر باشد و کمپین های ۱۰ تا ۵۰ هزار نفری راه اندازی می کنید این سرویس به اندازه Batch برای شما هزینه خواهد داشت. با کیفیت کمی پایین تر از بچ.
  • ادتریس (AdTrace): سرویس ایرانی با کیفیتی همانند متریکس

    و ده ها سرویس دیگر که در مقاله های بعدی به آن خواهیم پرداخت.

پیشنهاد شخصی من این است که تمامی این داده ها را هم در پایگاه داده خود ثبت کنید و هم به سرویس آماری ارسال نمایید. در این صورت هر گاه که مشکلی وجود داشته باشد با یک مغایرت گیری ساده متوجه وجود مشکل خواهید شد.

این اطلاعات نه تنها در جلوگیری از تقلب برای شما مفید است، بلکه در آینده ای نه چندان دور به شما کمک می کند تا درباره قابلیت های مختلف اپلیکیشن خود و حتی تغییرات در ظاهر و تجربه کاربری آن چگونه تصمیم بگیرید.

انواع روش های نصب اپلیکیشن؛ نصب تقلبی، نصب اجباری، نصب تشویقی (incentive) و جذب کاربر با محتوای …. !

نصب کاملا تقلبی رباتیک: نصب تقلبی از نوعی است که فقط تعداد نصب های شما در گوگل پلی یا کافه بازار افزایش می یابد و شما هیچگونه فعالیتی در رابطه با کاربران دریافت نمی کنید. این نوع نصب که معمولا از مبدا کشور هند انجام می شود با مبلغ حدود ۰.۰۸ الی ۰.۱۰ سنت (دلار آمریکا) انجام می شود که در گران ترین حالت، تنها مزیت آن این است که برای شما ۵ ستاره هم ثبت می کنند. اما اکثر نصب های تقلبی که در ایران انجام می شود فقط شامل آن عدد نصب در گوگل پلی یا کافه بازار است!

نصب ناخواسته یا اجباری: کاربران اپلیکیشن شما را نصب می کنند، ثبت نام می کنند و ۵٪ از آنها از اپلیکیشن استفاده می کنند؛

این یعنی کاربرانی که اپلیکیشن شما را نصب کرده اند، به خواسته خودشان نبوده است! بگذارید یک نمونه واقعی مثال بزنم، کاربران خیلی زیادی هستند که اپلیکیشن های بی کیفیت و بد افزار هایی را روی تلفن هوشمند خود نصب می کنند. شرکت های تبلیغاتی به صورت ناخواسته اپلیکیشن شما را با نام های نامربوط به این بندگان خدا نمایش می دهند، به صورتی که کاربر تا اپلیکیشن را نصب نکند نمی تواند از گوشی خود استفاده کند. بنابراین اپلیکیشن شما به صورت متعدد نصب میگردد اما تعداد استفاده بسیار کم خواهد بود. برخی از افراد هم از اپلیکیشن خوششان می‌آید و به استفاده از آن ادامه می دهند. اما این نصب ناخوشایند و ناخواسته به حساب می آید.

نصب incentive (تشویقی): کاربران اپلیکیشن شما را نصب می کنند، فعالیت خاصی که شما به عنوان شاخص کیفی تعیین کردید را انجام می دهند، اما فقط همان کار را یک بار انجام می دهند. نه کار دیگری. یعنی صد درصد افرادی که اپلیکیشن شما را نصب کرده اند ثبت نام کرده اند و درصد بسیار بالایی به فعالیت پرداخته اند؛

این نوع کاربران به دلیل یک پاداش از پیش تعیین شده اپلیکیشن شما را نصب می کنند، همان فعالیتی که برایش پاداش تعیین شده را انجام می دهند و خلاص. بعد از مدتی نرخ Unistall اپلیکیشن شما سر به فلک می کشد و شاید گمراه شوید که اپلیکیشن شما کارایی لازم را نداشته است. اما مرجع تبلیغات شما مناسب نبوده است. این نوع نصب اپلیکیشن در صورتی که شما اطلاع داشته باشید مشکلی ندارد و می توان ساختار پاداش را به باشگاه مشتریان شباهت داد. اما در صورتی که از آن باخبر نباشید می تواند منجر به فاجعه شود.

نصب با حجم بالا و کیفیت خیلی پایین: اپلیکیشن شما را با محتوای اشتباه در شبکه های اجتماعی تبلیغ می کنند. حتی محتوای مستهجن. حجم عظیمی از کاربر به اپلیکیشن شما هدایت می شود، هیچ کدام استفاده نمیکنند و چون ضد حال خورده اند از برند شما هم متنفر می شوند.

گزارشات یک کمپین نصب واقعی چگونه خواهد بود ؟

این موضوع به دو مسئله بستگی زیادی دارد.

۱- مدیوم (بستر) تبلیغاتی؛ کمپین شما کجا برگزار می شود ؟ تبلیغات نصب اپلیکیشن در اپلیکیشن ها و سایت ها، تبلیغات نصب اپلیکیشن در تلگرام، تبلیغات در اینستاگرام ؟ در همه این موارد رفتار کاربران متفاوت خواهد بود.

شرح جزئیات برای هر مدیوم در این پست وبلاگ از حوصله خارج است. اما به صورت میانگین به روند یک کمپین تبلیغاتی به ترتیب ذیل خواهد بود:

  • توزیع حداقل ۲ محتوای تبلیغاتی در تعدادی رسانه (A/B Test)
  • انتخاب محتوایی که تعداد نصب و نرخ تبدیل بالاتری داشته است
  • توزیع محتوای خوب در تعدادی رسانه با موضوعات مختلف (مثلا در انواع اپلیکیشن های بازی و موسیقی و …) و انتخاب دسته بندی هایی که نصب ارزان تری داشته اند
  • توزیع حداکثری تبلیغات در رسانه های مناسب
  • بررسی ۲۴ ساعته کمپین تا زمانی که رسانه ها به اشباع برسند و دیگر نتیجه بخش نباشند !
  • بهینه سازی دوباره کمپین و انتخاب رسانه های متنوع دیگر (در نتیجه افزایش قیمت هر نصب)

اینکه در طی نمودن مراحل فوق توسط یک آژانس تبلیغاتی، شما به عنوان مشتری آنها را همراهی کنید بسیار اهمیت دارد. در این مدت که معمولا ۴۸ ساعت تا ۷۲ ساعت زمان می برد شما آمار های مختلفی را روی نمودار مشاهده می نمایید.

کمپین تبلیغاتی که از لحظه اول همه چیزش ایده آل باشد بعید است ! حتما به آن شک کنید.

مگر اینکه آژانس تبلیغاتی همزمان با کمپین شما (تاکید میکنم همزمان- منظور در سابقه آن آژانس نیست.) حداقل یک یا دو کمپین موفق در حجم بالا داشته باشد که نیازی به بهینه سازی تبلیغات برای شما وجود نداشته باشد و از لحظه اول براتون به خال واسط بزنند!

۲- محتوای تبلیغاتی؛ در محتوای تبلیغاتی به کاربر چه گفته اید و چه خواسته اید ؟ آیا هدف واقعی اپلیکیشن خود را بیان کرده اید ؟ یادتان باشد که کاربران فقط همان کاری را انجام می دهند که شما در محتوا به آنها گفته اید و خودشان اهل کشف کردن نیستند.

فرض کنید صاحب یک اپلیکیشن بانکی شبیه به اپلیکیشن آپ هستید. در محتوای تبلیغاتی از کاربر چه خواسته اید ؟

  • بیا با آپ کارت به کارت کن؛ طبیعی است که اکثر کاربران وقتی آپ را نصب می کنند، کارت به کارت میکنند. با اینکه اپلیکیشن آپ صدها قابلیت دیگر دارد. اما آن کاربر تا مدت ها فقط کارت به کارت میکند و شما به عنوان صاحب اپلیکیشن از بستر های مختلف مثل Push Notification باید کاربر را مطلع کنید که قابلیت های زیادی دارید.
  • آپ رو نصب کن و ۱ میلیارد تومان برنده شو؛ شما دقیقا به کاربر می فرمایید که اپلیکیشن رو نصب کن که توی قرعه کشی برنده بشی. حتی بهش نمیگی با اپلیکیشن چیکار کن. بنابراین توقع نداشته باشید که اپلیکیشن رو نصب کنه و مدام استفاده کنه. نکته بسیار مهمی اینجاست که اگر همچین موردی پیش آمد، فرض نکنید که آژانس تبلیغاتی به شما کاربر تقلبی رسانده است. اول به محتوا شک کنید.

دو نمونه محتوای متفاوت در بالا مثال زده شد. بنابراین در صورتی که نیازتان از کاربران برطرف نمی شود حتما به محتوا شک کنید.

بیایید رو راست باشیم، اگر شما سود کنید ما هم به عنوان آژانس تبلیغاتی سود می کنیم. به همین دلیل جذب کاربران با کیفیت خط قرمز اصلی ماست. افتخار ما آگاه سازی مشتریان و جذب کاربران با کیفیت برای آنهاست.

اگر به دنبال یک کمپین با کیفیت نصب اپلیکیشن هستید همین حالا در تبلیغ درایو ثبت نام کنید.

از اینکه در این مقاله با ما همراه بودید سپاسگزارم.

موفق و پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.